Köpvillkor

Köpvillkor hos Hängmattor.se

Här följer information om våra köpvillkor. Genom att placera en order hos oss samtycker ni till att gå med på våra köpvillkor.

PRIS
Alla priser i butiken är i SEK och anges inklusive 25% moms. Om ordervärdet, inkl moms, understiger 1500 kr tillkommer avgift för frakt enligt informationen under rubriken Fraktkostnader. Om ordervärdet, inkl moms, överstiger 1500 kr tillkommer ingen avgift för frakt. I varukorgen kan du se det totala priset inklusive moms och ev fraktavgift.

KÖP
Vid beställning träffas avtal om köp först när Hängmattor.se bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Är du under 18 år behöver du målsmans tillstånd för att handla hos oss.

BETALNING
Vi erbjuder dig följande betalningsalternativ:

1. Betala med Swish, Kort & Bankbetalning (Payson)
Ingen avgift.

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

Payson samarbetar med Trustly Group AB (org.nr 556754–8655) för betalning via bank. Bolaget är ett svenskt auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Trustly Group AB bedriver tillståndspliktig betaltjänstverksamhet i enlighet med lagen (2010:751) om betaltjänster och har genom underrättelse till Finansinspektionen tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES.

När du betalar med Swish till Payson inkluderas tjänsten köparskydd för dig som konsument. För att betala via Swish behöver du ha Swish-appen och Mobilt BankID installerat på din enhet. Observera att Swish debiteras direkt vid köptillfället. Ingen avgift tillkommer vid betalning med Swish. Vid återköp återförs pengarna till ditt bankkonto genom en ny Swish-betalning från Payson, alternativt till ditt konto på Payson.

Köparskydd
Om din beställda vara inte levereras som avtalats omfattas du av Paysons köparskydd som ger dig extra trygghet. Det innebär att Payson vid behov hjälper dig och butiken du handlat hos att komma fram till en lösning eller att du får pengarna tillbaka. I första hand ska du vända dig till butiken vid eventuella problem och frågor om din order.

Läs mer om Payson här: www.payson.se

Payson orange och blåa logo exemplifierar att våra köpare kan slutföra köpet med olika säkra sätt att genomföra betalningarna.

2. Handla mot faktura (Payson)
Ingen avgift.

I samarbete med Payson erbjuder vi dig att betala köpet mot faktura. Du måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i kreditprövningen. Om du gör köpet för ett företags räkning ska det vara registrerat i Sverige och du vara behörig firmatecknare för företaget samt företaget godkännas i kreditprövningen. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som anges vid köptillfället. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om överlåtelse
Fakturan kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634.

Payson Fakturas blåa och orange logo förklarar att våra kunder kan avgiftsfritt välja fakturabetalning som betalningssätt.

3. Förskottsbetalning till vårt bankgiro
Ingen avgift.

Du kan även välja att betala angiven summa i förskott till vårt bankgiro. Ange ditt order nr som referens. Oftast tar det 24 timmar innan din betalning blir synlig. När vi har mottagit din betalning behandlar vi din order och skickar varorna. Betalningen skall vara oss tillhanda senast 3 bankdagar efter beställningsdatum, annars makuleras din order. Undvik detta betalningsalternativ om din beställning är brådskande.

Bankgiro 758-2869

Bankgirots röda logo text symboliserar att vi accepterar förskottsbetalning till vårt bankgiro som betalningsalternativ.

LEVERANS
Alla leveranser sker med Postnord. Om ordervärdet, inkl moms, understiger 1500 kr tillkommer avgift för frakt enligt informationen under rubriken Fraktkostnader. Om ordervärdet, inkl moms, överstiger 1500 kr tillkommer ingen avgift för frakt om leverans sker inom Sverige. I de fall avgift för frakt tillkommer debiteras dessa enligt Postnords gällande prislista plus moms, se avgifterna under rubriken Fraktkostnader. Det är köparens ansvar att se till att den leveransadress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Varorna levereras till närmaste postombud. Beställningar under 2 kg skickas som brev. Tyngre beställningar skickas som postpaket.

Postnords gula och blåa logo symboliserar att vi skickar alla våra leveranser snabbt och säkert normalt sett inom ett dygn.

Vi skickar din order normalt sett senast nästföljande vardag. Ankomst till ditt utlämningsställe sker sedan inom 1-2 vardagar. Avvikelser i leveranstid kan förekomma om vi för tillfället ställer ut våra produkter på en mässa, festival eller marknad. Detta anges då på vår förstasida.

TRANSPORTSKADOR
Kontrollera ditt paket när du tar emot det. Är ditt paket och/eller innehållet skadat så anmäl det genast på uthämtningsstället.

EJ UTLÖSTA FÖRSÄNDELSER
Du har högst 14 dagar på dig att hämta ut din försändelse. Efter detta returneras försändelsen tillbaka till oss. Outlösta försändelser omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För alla outlösta försändelser förbehåller vi oss rätten att debitera dig för alla inblandade fraktkostnader, såväl för frakten till dig som för returfrakten tillbaka till oss, plus en hanteringskostnad på 150 kr inkl moms. För de varor som har sålts fraktfritt debiterar vi, vid outlöst försändelse, den faktiska fraktkostnaden vi har haft vid utfrakten samt returfrakten, plus en hanteringskostnad på 150 kr inkl moms.

INFORMATION OM ÅNGERRÄTT
Enligt Lag (2005:59) om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Varan ska vara oanvänd och returneras väl förpackad. Vi återbetalar endast för varan inte för frakten. För de varor som har sålts fraktfritt debiterar vi, vid retur, den faktiska fraktkostnaden vi har haft vid utfrakten. Vid retur kontakta oss först innan du skickar tillbaka några varor.

REKLAMATION
Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot den. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet har upptäckts. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d v s fel som fanns i varan vid leverans. Reklamationsrätten gäller inte för normalt slitage, åldrande av produkt eller skador som direkt eller indirekt har uppstått till följd av felaktig användning, dålig skötsel, våld eller annat ingrepp.

SEKRETESS
Personuppgifter lagras i vår kunddatabas vid beställning av vara och behandlas enligt personuppgiftslagen, PUL. Den information du lämnar till Hängmattor.se kommer enbart att användas i bearbetningen av din beställning, och för att kontakta dig när det är nödvändigt i samband med din beställning. De uppgifter du lämnat till oss kommer inte att användas för marknadsföring. Du kommer inte att få några nyhetsbrev. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter.

FORCE MAJEURE
Hängmattor.se är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex varningstexter, försäljningsförbud etc samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.