Köpvillkor

Köpvillkor hos Hängmattor.se

Här följer information om våra köpvillkor. Genom att placera en order hos oss samtycker ni till att gå med på våra köpvillkor.

PRIS
Alla priser i butiken är i SEK och anges inklusive 25% moms. Om ordervärdet, inkl moms, understiger 1500 kr tillkommer avgift för frakt enligt informationen under rubriken Fraktkostnader. Om ordervärdet, inkl moms, överstiger 1500 kr tillkommer ingen avgift för frakt. I varukorgen kan du se det totala priset inklusive moms och ev fraktavgift.

KÖP
Vid beställning träffas avtal om köp först när Hängmattor.se bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Är du under 18 år behöver du målsmans tillstånd för att handla hos oss.

BETALNING

Du betalar ditt köp via Hängmattor.se samarbetspartner Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431. Med Klarna Checkout får du möjlighet att betala på det sätt du vill, när det passar dig. Så oavsett om du vill betala direkt, senare eller dela upp din betalning kan du vara säker på att du får en trygg och smidig shoppingupplevelse rakt igenom. Du kan enkelt och tryggt välja mellan kortbetalning (Visa, MasterCard), direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB), faktura, delbetalning och Swish.

Information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ hittar du här. Vid frågor kring Klarnas betalalternativ, ta kontakt med deras kundservice telefon 08-120 120 10.

Klarnas rosa logo för olika betalalternativ.

LEVERANS
Alla leveranser sker med Postnord. Om ordervärdet, inkl moms, understiger 1500 kr tillkommer avgift för frakt enligt informationen under rubriken Fraktkostnader. Om ordervärdet, inkl moms, överstiger 1500 kr tillkommer ingen avgift för frakt om leverans sker inom Sverige. I de fall avgift för frakt tillkommer debiteras dessa enligt Postnords gällande prislista plus moms, se avgifterna under rubriken Fraktkostnader. Det är köparens ansvar att se till att den leveransadress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Varorna levereras till närmaste postombud. Beställningar under 2 kg skickas som brev. Tyngre beställningar skickas som postpaket.

Postnords gula och blåa logo symboliserar att vi skickar alla våra leveranser snabbt och säkert normalt sett inom ett dygn.

Vi skickar din order normalt sett senast nästföljande vardag. Ankomst till ditt utlämningsställe sker sedan inom 1-2 vardagar. Avvikelser i leveranstid kan förekomma om vi för tillfället ställer ut våra produkter på en mässa, festival eller marknad. Detta anges då på vår förstasida.

TRANSPORTSKADOR
Kontrollera ditt paket när du tar emot det. Är ditt paket och/eller innehållet skadat så anmäl det genast på uthämtningsstället.

EJ UTLÖSTA FÖRSÄNDELSER
Du har högst 14 dagar på dig att hämta ut din försändelse. Efter detta returneras försändelsen tillbaka till oss. Outlösta försändelser omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För alla outlösta försändelser förbehåller vi oss rätten att debitera dig för alla inblandade fraktkostnader, såväl för frakten till dig som för returfrakten tillbaka till oss, plus en hanteringskostnad på 150 kr inkl moms. För de varor som har sålts fraktfritt debiterar vi, vid outlöst försändelse, den faktiska fraktkostnaden vi har haft vid utfrakten samt returfrakten, plus en hanteringskostnad på 150 kr inkl moms.

INFORMATION OM ÅNGERRÄTT
Enligt Lag (2005:59) om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Varan ska vara oanvänd och returneras väl förpackad. Vi återbetalar endast för varan inte för frakten. För de varor som har sålts fraktfritt debiterar vi, vid retur, den faktiska fraktkostnaden vi har haft vid utfrakten. Vid retur kontakta oss först innan du skickar tillbaka några varor.

REKLAMATION
Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot den. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet har upptäckts. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d v s fel som fanns i varan vid leverans. Reklamationsrätten gäller inte för normalt slitage, åldrande av produkt eller skador som direkt eller indirekt har uppstått till följd av felaktig användning, dålig skötsel, våld eller annat ingrepp.

SEKRETESS
Personuppgifter lagras i vår kunddatabas vid beställning av vara och behandlas enligt personuppgiftslagen, PUL. Den information du lämnar till Hängmattor.se kommer enbart att användas i bearbetningen av din beställning, och för att kontakta dig när det är nödvändigt i samband med din beställning. De uppgifter du lämnat till oss kommer inte att användas för marknadsföring. Du kommer inte att få några nyhetsbrev. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter.

FORCE MAJEURE
Hängmattor.se är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex varningstexter, försäljningsförbud etc samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.